-----Laatste NIEUWS: Ook in 2024 gelden er weer dezelfde restricties voor het zeebaarsvissen. Sportvissers mogen voortaan van 1 april tot 31 januari 2 zeebaarzen meenemen. De verboden maanden zijn gelijk getrokken met de Broepsvisserij. In Februari en maart geldt er een vangstverbod en terugzetplicht, dus eigenlijk een Gesloten tijd.

NIEUWTJES en VISverhalen

Januari 2024

Laatste Nieuws: Nieuwe Regels voor de ZEEBAARS.

In 2024 mogen er vanaf 1 april weer 2 zeebaarzen per dag door de sportvisser worden meegenomen voor eigen consumptie. De maatregel is dit jaar geldig tot en met 31 januari 2025.

Verdere maatregelen genomen door de Europese Commissie zijn:

- Gesloten tijd: In februari en maart mag er niet commercieel op zeebaars worden gevist en moeten sportvissers eventueel gevangen vissen terugzetten.

- Recreatieve Staandwantvisserij op zeebaars is ook tot 1 april 2024 verboden.

- Andere maatregelen zijn hetzelfde als in 2023:

- Kotters mogen maximaal 520 kg zeebaars per 2 maanden aanlanden, met een maximum van 5% van de vangst.

- De vrijstelling voor de pelagische trawlvisserij op het plateau van Rochbonne (Natura 2000 gebied, een bekend paaigebied in het Kanaal), is ingetrokken. Hier mochten tot nu toe 's winters beroepsvissers met trawlnetten 60 dagen lang gewoon vissen, in de paaitijd dus.

Varen en vissen in de Windmolenparken wordt vanaf 1 mei 2018 mogelijk onder strikte voorwaarden: alleen bij daglicht, niet ankeren, afstand tot de windmolens minimaal 50 meter (tot het transformatorstation zelfs 500 meter), continue uitluisteren en reageren bij een oproep, op Kanaal 16 van de Marifoon, en een AIS (Automatisch Identificatie Systeem), dat continue aan moet staan.

Voor het volledige document Klik hieronder:

Varen en vissen in Windmolenparken

Ondanks de maatregelen van voorgaande jaren is de toestand van het zeebaarsbestand verder teruggelopen. Om de Zeebaars sterfte verder omlaag te brengen worden ook weer in 2019 zowel de Beroepsvisserij als de Sportvisserij streng gereguleerd. Daarbij geldt voor ons Sportvissers dat er vanaf 1 november 2019 weer geen zeebaars mag worden meegenomen. Dat hebben de EU Visserijministers besloten.

Torsvag, heilbot festival. Verslag van John Beun.

Afgelopen voorjaar zie ik op facebook een oproep dat er nog gezocht word naar deelnemers voor een heilbot festival. Daar ik heilbot vissen het mooiste van het vissen in Noorwegen vind, besluit ik me te melden bij visreis.nl. Op woensdag 14 september vertrekken we vanuit Schiphol om via Oslo naar Tromso te vliegen. Aangekomen op Tromso staat de bus met aanhanger te wachten en gaan we eerst maar eens boodschappen doen voor ons appartement. Na de boodschappen rijden we een uurtje door totdat we bij de ferry naar het eiland Torsvag aankomen. De ferry doet er een half uurtje over en daarna vervolgen we onze toer met een ritje van 20 minuten over het eiland. Uiteindelijk zijn we om 19.30 uur in ons appartement. Ik zit in het appartement met Joris Nieuwenhoff (eigenaar van visreis.nl) en zijn broer Lars. Beide zijn de begeleiders en visgidsen van de groep. Verder werd het 6 persoons appartement gevuld met Nico Thiry, een ervaren visser uit België. De mannen zijn zeer gemotiveerd en absoluut tot aan de tanden gewapend om de heilbot te belagen. De rest van de groep bestaat uit zeer ervaren vissers en vele hebben ook ruim Noorwegen ervaring. Het belooft een mooie week te worden, ook al omdat de weersvoorspelling er best aardig uitziet. In de avonduren worden de hengels klaar gemaakt. De volgende ochtend krijgen we om 08.00 uur de uitleg van de werking van de Arvor 23 foot boten met 130 pk. De boten lopen 20 knopen, wat een mooie stabiele snelheid is. De boten hebben een goed visdek en een kleine kajuit waarin we de reserve hengels en koffers makkelijk kwijt kunnen.

Op donderdagochtend gaat het festival om 10.00 uur los. De wind is west 4 en het is af en toe regenachtig. De oceaan is nog goed te bevissen. Uiteindelijk werd dit een hele taaie visdag. Op onze boot werden er twee botten gevangen en 4 gemist waaronder een grote, en dat geeft de burger moed. Bij terugkomst in de haven om 19.00 uur blijken de drie andere boten helaas niets gevangen te hebben. Op vrijdag is de wind Oost 2, en is het droog. Het zeetje is lekker afgevlakt en we gaan weer andere stekken testen. De visserij is weer taai. Wel vangen we wat grote gullen en lommen maar we vinden met alle boten de heilbotten niet. Op zaterdag is de wind nu weer Noord, het blijft maar draaien. Ook vandaag gaan we weer met goede moed naar zee. We proberen weer verschillende stekken. Op zand, naast onderwater bergtoppen en in de diepte. We vangen vis maar helaas slechts 2 heilbotten op 4 boten. Wel weer grote kabeljauw, wat roodbaars, lom en leng. Op Zondag draait de wind naar het Zuiden en het beloofd de komende 3 dagen ook Zuid te blijven. Zal dit dan de stabiliteit brengen die de vis laat gaan eten ?? Deze dag gaat iets beter, echter bij mij blijft het stil. Na 4 dagen heb ik nog steeds geen heilbotten. Ondertussen heb ik er al wel een stuk of 5 gemist, maar ja, daar koop je niets voor. Maandag is er een pittige deining, die oploopt tot wel 5 meter op de oceaan, maar het is zeker goed visbaar. We starten ver weg en ja hoor ik heb er eindelijk eentje gehaakt. We vissen op 60 meter diepte en na een 10 minuten komt de flinke bot aan de oppervlakte. Moe was de vis nog niet. Hij nam weer een spurt naar beneden. Ik vis met een vislijn die iedere 10 meter van kleur veranderd, dus ik weet dat de bot er weer 50 meter vandoor is gegaan. Nadat de bot voor de tweede keer boven komt was de strijd nog niet gestreden. De bot gaat wederom 50 meter omlaag, pffff, wat een kracht. Drie keer is scheepsrecht. De bot komt boven en word dit keer mooi gegaft zodat de vis later werd gedoneerd wordt aan de zee, nadat we wat foto’s en de lengte hebben gemeten. De vis is 137 cm, en het gewicht zal boven de 35 kilo moeten zijn. Op de rest van de dag gaan we dichter onder de kust vissen en we vangen nog een kleiner exemplaar. De andere boten deden het ook wat beter en we vangen in totaal 8 heilbotten. Ik blijk op dat moment de grootste te hebben. Ik had direct al gezegd dat dit niet de grootste zal blijven, want de weersvoorspelling voor de laatste dag is top te noemen met nog steeds een Zuiden wind, kracht 2, een prima getij en de kennis die we hebben opgedaan in de eerste 5 dagen. Ik voorspel nog 20 heilbotten voor de laatste dag. De groep lacht.

Op de laatste dag besluit mijn boot het dichtbij te zoeken. De andere boten gaan ver de oceaan op naar gekende heilbot stekken. Wij starten in het afgaande tij heel sterk. In no-time hebben we al drie heilbotten aan boord. De boot met Joris aan boord vraagt al waar wij liggen… Even later toch een bericht van zijn boot. Ze vangen hun eerste, en een jetser. 180 centimeter, met een geschat gewicht van 80 kilo. In het stille tij, we driften bijna niet meer, besluiten we alvast een emmertje koolvis te vangen voor later, en om in de stilte even met een botlepel een scholletje te vangen. We doen dit een half uurtje. Ik vang er twee, waarvan er één 50 centimeter is. Op de plotter zien we dat de vloed al vroeg weer begint te stromen. We doen dezelfde ondiepe drift weer tussen een berg en een ondiepte door. Werkelijk iedere drift krijgen we een aanbeet of vangen we een heilbot. Er worden ook hele grote heilbotten verspeeld. Uiteindelijk vangen we aan koolvis en zandaal shads tien heilbotten. Vele boven de meter. De grootste aan boord waren 124cm, 121cm, 116cm, 115cm, 109 cm. We krijgen ook nog een bericht door dat Lars ook een enorme heilbot van 203 cm heeft gevangen. Belachelijk wat een vis. Uiteindelijk vangen de broers de eerste en derde grootste vissen van het seizoen op Torsvag. De vorige beste werd overigen ook door een Nederlander gevangen waardoor de drie grootste door Nederland zijn gevangen. We doen dus iets goed, haha. Vandaag konden we de heilbotten gewoon zien op de dieptemeter. Zodoende kon ik de groep een beetje helpen door te zeggen wat te doen met het aas. Op een gegeven moment zie ik het hele scherm vol met bogen. Ik denk nog, het zijn kabeljauwen, echter zaten hier ook heilbotten tussen. We hebben een dubbele hook up aan boord, echter ik verspeel mijn bot. Ik mag niet klagen, want ik heb er al vier deze dag. Onze laatste dag was een topdag.

Na het schoonmaken, opruimen en aftanken van de boten gaan we met een goed gevoel na deze mooie dag voor de laatste keer terug naar het appartement. Wat gaat de tijd toch snel. De andere groepen zijn ook retour, en er zijn prachtige verhalen. We vangen in totaal 22 heilbotten deze dag, TOP. Een ieder die een heilbot ving boven de 150 centimeter moet op de laatste dag van de steiger het koude haven water in duiken. Dit zijn dus Joris en Lars, onze begeleiders. Ze lieten even zien dat ze met hun ervaring grote heilbotten kunnen vangen. Het is ze gegund. Deze avond hebben we een collectief afscheid maal. Ook vind de prijs uitreiking plaats. Ik beland op de eerste plaats met mijn 137 centimeter. De begeleiders deden niet mee in de competitie. Ik ontvang een mooie hengel en molen van het merk Fin-Nor. Ik ben er erg blij mee.

De volgende dag vertrekken we tijdens prachtig weer. Nog steeds na genietend van de dag van gisteren. Ik beloof de organisatie dat ik volgend jaar mijn eerste plaats kom verdedigen. Ik vind heilbot vissen het mooiste wat Noorwegen vissen heeft te bieden. Het is zoeken en volhouden, prachtig. Diegene die ook mee willen, het is van 20 tot en met 27 September, tijdens een prima springtij. Kijk maar eens op visreis.nl of contact mij. Dit toernooi is een catch and release festival, er word slechts een enkele geslacht om naar huis mee te nemen. Ik hou daarvan. Oh ja, volgend jaar is de sponsoring groter en gaat het festival het Fin-Nor heilbot festival heten. Een echte aanrader.

Nog een mooie schol, Visgroeten, John.

Februari 2016.

De visserijdruk van de Noordzeekottervloot is sinds 2000 enorm gedaald. Daarmee is volgens ICES het beleid van de EU succesvol en is nu voor 3 belangrijke vissoorten (schol, tong en schelvis), het zo belangrijke MSY niveau bereikt. Ook kabeljauw is er nu voor 90% en zal dit niveau normaal gesproken dit jaar ook bereiken. MSY is het niveau van langdurige maximale oogst zoals dat door de Verenigde Naties is afgesproken en dat voor alle vissoorten in de wereld diende te worden bereikt in 2015. Daarmee is het Visserijbeleid van de Europese Unie toch wel een succes aan het worden al gaat het nog lang niet voor alle vissoorten op. Maar voor de meest belangrijke commerciële soorten (ook voor haring en makreel), is dit niveau nu toch bereikt.

De garnalenvangsten zijn deze winter slecht, waardoor de prijzen op dit moment erg hoog zijn. Eind februari worden al prijzen van 8 tot 10 Euro per kilo betaald. Misschien heeft het gebrek aan garnalen ook wel te maken met de verbeterde visstand. Er was deze winter immers goed vis op de kust, vooral veel schar en meest kleine wijting.

Bronnen: Telegraaf, Visserijnieuws, Het Visblad.

Januari 2016.

De toename van het aantal zeehonden in de Nederlandse wateren lijkt eindelijk wat minder te worden. Afgelopen jaar lijkt de stand na vele jaren van sterke stijgingen een beetje te stabiliseren. Vorig jaar werden er in de Nederlandse Waddenzee ruim 7000 gewone zeehonden geteld en in de Zeeuwse Delta nog eens 600. Misschien nadert de populatie de draagkracht van het gebied. Overigens moeten daar ook nog eens 3400 grijze zeehonden, die een stuk groter zijn, bij worden opgeteld. De grijze zeehond kwam voor 1980 helemaal niet voor in onze Waddenzee en omgeving. In de Nederlandse wateren leeft ongeveer een kwart van alle zeehonden uit de hele Waddenzee (Denemarken, Duitsland en Nederland).

Om het herstel van de kabeljauw te bevorderen zijn er dit jaar opnieuw twee gebieden in de Noordzee gesloten voor alle visserij van januari tot en met april. Het zijn dezelfde gebieden als vorig jaar en ze liggen op de grens van het Nederlandse en Engelse continentale plat, ongeveer ter hoogte van Egmond en Den Haag. Dit is gedaan omdat in deze gebieden in die periode veel paaiende, en ook veel heel jonge kabeljauw wordt aangetroffen. Deze gebieden zijn cirkelvormig met een straal van 10 Nautische mijlen.